Snel afvallen na de feestdagen

Het is weer zover, de feestdagen staan voor de deur en dat betekent dat jij waarschijnlijk ook wel met vrienden en/of familie allerlei lekkere hapjes voorgeschoteld krijgt of zelf gaat maken. Laten we eerlijk zijn, met de kerstdagen mag je best wel eens zondigen. De meeste mensen die succesvol snel afvallen en dat weten vast te houden geven zichzelf ook de ruimte om af en toe wat minder strikt op hun voedingsgewoonten te letten. De feestdagen zijn daar een perfect voorbeeld van.

Na de feestdagen is het dan echter wel een kwestie om weer op gewicht te komen of indien je nog niet op streefgewicht was, de draad weer succesvol terug op te pikken. Om het nieuwe jaar goed te beginnen hieronder een aantal tips zodat snel afvallen kinderspel wordt.

 

Tip 1. Drink meer water
Waarschijnlijk heb je deze tip al veel vaker voorbij zien komen en neem je hem niet zo serieus als je eigenlijk zou moeten. Meer water drinken en daardoor minder koolzuurhoudende frisdranken of vruchtensappen heeft een behoorlijk effect op je gewicht. Drink ook in plaats van vruchtensappen water. Veel mensen verwachten het niet, maar 3 glazen appelsap bevatten al snel 300 calorieën. Je kunt dan beter 3 appels eten, deze zijn vezelrijk en geven tegelijkertijd een vullend gevoel.

Tip 2. Verminder of verban alcohol. Alcohol volledig afschaffen is een fantastische stimulator voor snel afvallen. Alcohol heeft namelijk een niet al te best effect op de lever, die verantwoordelijk is voor de stimulans van het vetverbrandingsproces. Daarnaast bevat alcohol behoorlijk wat calorieën die je lichaam opslaat als vet indien je die op dagelijkse basis niet nodig hebt voor de energieverbranding van jouw lichaam!

Tip 3. Mijn slechte vetten, maar omarm goede vetten
Veel mensen scheren vette over één kam. Als je echter succesvol wilt snel afvallen dan is het niet verkeerd om onderscheid te kunnen maken tussen de onverzadigde vetten en de verzadigde vetten. De verzadigde vetten die je vaak in margarine terugvindt zijn vanuit wetenschappelijk oogpunt aangemerkt als nadelig voor de gezondheid. Dit komt o.a. doordat verzadigde vetten het slechte cholesterol gehalte verhogen. De onverzadigde vetten daarentegen zijn wel goed voor het lichaam en kun je halen uit bijvoorbeeld vis.  

Tip 4. Slaap voldoende
Bij gebrek aan slaap wordt er meer cortisol door het lichaam aangemaakt. Cortisol is een hormoon dat je behoefte naar eten verhoogt. Door voldoende te slapen, denk hierbij aan tussen de 7 en 8,5 uur, hou je je cortisol gehalte onder controle. Tevens ben je met voldoende slaap mentaal sterker om weerstand te bieden aan aanlonkende snacks. Slaap en mentale weerstand zijn dus cruciaal als je snel afvallen werkelijkheid wilt laten worden!

Tip 5. Eiwitten, eiwitten, eiwitten
Je hebt vast wel eens een eiwit dieet voorbij zien komen. Alhoewel je je kunt afvragen in hoeverre het wenselijk is om een compleet dieet op eiwitten te baseren, is het raadzaam om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zorgen namelijk voor een langdurig verzadigd gevoel en bevatten per gram slechts 4 calorieën. Wat aanzienlijk lager is dan het aantal calorieën per gram vet of koolhydraten.

Met de bovenstaande tips heb je in ieder geval al de nodige houvast om weer op gewicht te geraken. Wil je meer tips? Maak kennis met verder inzicht in snel afvallen

Hits: 4376